En strålende Skåtøy Rundt 2017.

​Både publikum og seilere hadde en fantastisk Skåtøy Rundt, her fra starten på Saltneven.

Leif Inge Thorsen
24.07.2017
Kragerø Seilforening er meget godt fornøyde med at 39 terner stilte til start i det 52. Skåtøy Rundt.  At værgudene hadde forbarmet seg over arrangøren med et strålende vær, forsterket inntrykket om et kjempearrangement.

Selv med en vanskelig vindretning fra øst, som medførte krysseiling helt ut til passering Jesper, var alle seilere strålende fornøyde med dagen. Starten foregikk på tradisjonelt vis med start fra land og heising av seil. Det var ingen som fikk nevneverdige problemer i starten og alle favorittene kom godt ut.  Krysseiling skiller fort de gode seilerne fra de litt mindre gode og feltet ble fort spredd over hele Kragerøfjorden.

En av vandrepremiene ”Først til Krikken” gikk for andre året på rad til Bjørn Hestangen. Ledergruppa på 4-5 båter holdt følge med hverandre gjennom hele seilasen og vekslet om ledelsen. Etter at krysseilingen tok slutt ved passering Jesper, var det stort sett slør og lens tilbake til målgang Saltneven.

I en vanskelig målgang, forårsaket av lite vind og sterk strøm, vant Boye og Christian Semb en fortjent seier. Forrige gang Boye vant var i 2003.  2. plassen gikk til ringreven Harald Nilsen med datter Kjersti som fokkeslask. Også på 3. plass kom det en far/datter båt med Bjørn og Hanne Hestangen. Beste rene juniorbåt ble Christian Smedstad og Gard Jørstad på en fin 19. plass.

Etter en strålende dag på vannet gleder de fleste seg til Sundseilasen allerede førstkommende tirsdag kl 16.

Resultatlisten finner du her:

Resultatliste-Skåtøyrundt2017.pdf